EY-Parthenon Elektrikli araç ekosistemi ve dönüşümü analizi gelecek projeksiyonlara dikkat çekiyor
Ekonomi
EY-Parthenon Elektrikli araç ekosistemi ve dönüşümü analizi gelecek projeksiyonlara dikkat çekiyor
EY-Parthenon'un yayımladığı Elektrikli Araç Ekosistemi ve Dönüşümü Analizi'ne göre,
küresel elektrikli araç satışları 2022-2024 arasında yıllık bazda %66 büyüme
oranıyla 2024 yılında 17 milyona ulaştı. Küresel satışların %56'sını oluşturan
Çin ilk sırada yer alırken, bunu Avrupa Birliği (%17) ve ABD (%12) takip ediyor.
2024 itibarıyla dünya genelinde kullanılan 55,9 milyon elektrikli aracın %54'ü
ise Çin'de bulunuyor. Türkiye'de ise elektrikli araç satışları, toplam araç
satışlarındaki payını her geçen yıl hızla artırmaya devam ediyor. Türkiye'de elektrikli
araç satışları 2024 yılında 115 bin adet ile toplam yıllık araç satışları
içinde %12'lik bir paya sahip oldu. 2023'te pazara giren Amerika menşeili
ve yerli elektrikli araç üreticileri ve şarj istasyon ağının da genişlemesiyle
birlikte, elektrikli araç satışlarında 2022-2024 arasında 13,4 kat artış gerçekleşti.
Önümüzdeki dönemde elektrikli araç satışlarının, gelişen şarj altyapısı,
batarya teknolojileri, artan araç menzili, ÖTV avantajları ve yerli üretimin yükselişiyle
birlikte pozitif yönde etkilenmesi bekleniyor. Diğer taraftan, batarya
değişim ve bakım maliyetleri nedeniyle bazı tüketicilerin elektrikli araçlara
temkinli yaklaştığı da görülüyor.
Dünya genelinde EY (Ernst & Young) çatısı altında strateji danışmanlığı hizmetleri
sunan EY-Parthenon (EY-P), otomotiv sektörüne yönelik Elektrikli Araç Ekosistemi
ve Dönüşümü Analizi serisinin ilkini yayımladı. İlk versiyonu Dünyada ve
Türkiye'de Elektrikli Araç Pazarı konusu üzerine olan seri toplam 3 analizi
kapsayacak olup, diğer versiyonlar ise şarj istasyon ağı ve batarya teknolojileri
konuları üzerine olacak. EY-P Elektrikli Araç Pazarı Analizi, dünyadaki ve Türkiye'deki
elektrikli araç kullanımına, elektrikli araç satışlarına, tüketici
davranışlarına ve adaptasyonuna, marka bazlı analizlere, arzı ve talebi etkileyen
faktörler ile gelecek projeksiyonlara dikkat çekiyor.
EY-P Elektrikli Araç Pazarı Analizi kapsamında, BEV (bataryalı elektrikli), PHEV
(şarj edilebilir elektrikli) ve FCEV (yakıt hücreli elektrikli) olmak üzere üç
tip elektrikli araç modeli değerlendirildi. Analize göre, elektrikli araç satışlarında
küresel pazardaki liderliği Çin üstlenirken, bunu Avrupa Birliği ve ABD
takip etti. Türkiye'de ise vergi avantajlarının, yerli üretime yapılan yatırımların
ve teknolojik gelişmelerin elektrikli araçlara yönelik ilgiyi artırdığı
görülüyor.
Küresel çapta elektrikli araç pazarını Çin domine ediyor
Analize göre, küresel elektrikli araç satışları 2022-2024 arasında yıllık bazda
%66 büyüme oranıyla 2024 yılında 17 milyona ulaştı. Küresel satışların %56'sını
oluşturan Çin ilk sırada yer alırken, bunu Avrupa Birliği (%17) ve ABD (%12) takip
ediyor. 2024 itibarıyla dünya genelinde kullanılan 55,9 milyon elektrikli
aracın %54'ü ise Çin'de bulunuyor.
Diğer yandan, küresel elektrikli araç parkı oranı ise 2019-2024 arasında %51'lik
yıllık bileşik büyüme oranı gösterirken Çin, ABD ve AB haricindeki elektrikli
araçların dünyanın toplam elektrikli araç parkındaki payı %15 oldu. Dünya genelinde
yeni elektrikli araç kaydı 2023 yılında yaklaşık 14 milyon olurken, 2024'te
yaklaşık 15,9 milyon oldu ve araç parkında ise 55,9 milyona ulaşıldı. 2024 yılında
toplam elektrikli araç parkının %54'ü Çin'de, %19'u Avrupa Birliği'nde ve
%12'si ise ABD'de yer aldı. Elektrikli otomobil satışları küresel olarak artmasına
rağmen, 2024'te Çin'in ve AB'nin elektrikli araç parkındaki toplam %73 pay
ile pazarı domine ettiği görülüyor.
Elektrikli araç satışlarının, Çin'in büyük ölçekli üretim kapasitesi, ABD'nin şarj
ağı yatırımları ve batarya teknolojisindeki gelişmelerine bağlı olarak hızla
artmaya devam edeceği öngörülüyor. Aynı zamanda küresel elektrikli araç pazarı
büyümesinin elektrik fiyatları, şarj altyapısı, tüketici bilinci ve devlet teşvikleri
gibi faktörlere bağlı olarak da farklı bölgelerde farklı hızlarda gerçekleşebileceği
tahmin ediliyor. Şarj ağının genişlemesi ve elektrikli araçların
menzillerinin artması, elektrikli araç satışlarını hızlandırsa da kısa ve orta
vadede hibrit araçların, içten yanmalı araçlar ve elektrikli araçlar karşısında
iyi bir alternatif olmaya devam etmesi bekleniyor. Batarya teknolojilerindeki
gelişmeler, çevresel düzenlemeler, devlet teşvikleri ve genişleyen şarj altyapısıyla
bataryalı elektrikli araçların (BEV) ise elektrikli araçlar içerisindeki
payını artırması bekleniyor.
Türkiye'de elektrikli araç satışları 2023 yılında 75 bin ve 2024 yılında 1,5 katına
çıkarak 115 bin seviyelerine ulaştı
Türkiye'de araç satışları 2022-2024 yılları arasında toplam %65 oranında artış
gösterirken, elektrikli araç satışları yaklaşık 13 katına çıkarak 115 bin seviyelerine,
hibrit araç satışları ise 3 katına çıkarak 174 bin seviyelerine ulaştı.
2023 yılında Türkiye'de, Amerika ve Türkiye menşeli elektrikli araç üreticilerinin
pazara yön vermesi ve şarj istasyon ağının genişlemesiyle, elektrikli araç
satışlarında 2022'ye kıyasla yaklaşık 9 kat artış gözlemlendi. 2024'te hibrit
araç satışları, elektrikli araçlara göre menzil avantajına sahip olması ve ÖTV
indirimleriyle birlikte tüketicilere daha cazip gelmesi sebebiyle elektrikli araçlara
kıyasla %50 daha fazla gerçekleşti.
Türkiye'de elektrikli araç satışlarını 2022 yılına kadar Almanya, Fransa ve Çin
merkezli firmalar domine ederken, 2023 yılında satışa başlayan yerli marka 2023
ve 2024 yıllarında %26'lık satış payı ile listeye ilk sıradan girdi. 2023 yılından
beri elektrikli araç satışlarını domine eden Türkiye merkezli yerli markayı
ise Amerika merkezli oyuncu 2. sıradan takip etti.
EY-P Analizinde, Türkiye'de elektrikli araçlara olan ilginin 2020'den beri hızla
arttığı, satışların ilgili dönemde her yıl 2,4 kat artarak 2024 yılında 115 bin
adede ulaştığı ve araç parkında her yıl 1,9 kat ile en hızlı artışı göstererek
184 bin araca ulaştığı görülüyor. Ekonomik dalgalanmalar, kredi faiz oranlarındaki
artış ve değişen sübvansiyonlar, elektrikli araç piyasasında daralmalara
neden olsa da elektrikli araçlara yönelik tüketici güveninin orta ve uzun vadede
piyasayı büyüteceği tahmin ediliyor. Gelecekteki elektrikli araç talebinin ve
tüketici tercihlerinin, bölgesel altyapı farklılıklarına ve gelişen politikalara
göre şekillenmesi bekleniyor. Özellikle içten yanmalı motorlu araç sahiplerinin
hibrit araçları tercih etmesi, kısa vadeli elektrikli araç adaptasyonunu azaltıyor
ve hibrit araçların bir geçiş trendinde olduğunu gösteriyor.
Öte yandan enerji fiyatlarındaki artışlar da tüketicileri elektrikli araca yöneltiyor,
ancak mali teşviklerin azalması, tüketicileri elektrikli araç satın alma
konusundaki ilgisini azaltan bir etken olabiliyor. Bir yandan şarj istasyon ağı
genişlerken ve menzil artarken, diğer taraftan batarya değişimi ve bakım maliyetleri
elektrikli araç adaptasyonunu yavaşlatıyor. Tüketicilerin elektrikli araç
satın alma yatkınlığının en yüksek olduğu bölge Asya, ülke ise %79 tüketici
yatkınlığı ile Çin olarak öne çıkıyor.
EY-Parthenon Şirket Ortağı Yusuf Bulut, elektrikli araç pazarıyla ilgili şu değerlendirmelerde
bulundu: EY-P Elektrikli Araç Pazarı Analizimiz hem küresel pazar
hem de Türkiye için oldukça önemli veriler sunuyor. Elektrikli araçların ilk
pazara sunulduğu yıllarda talep yavaş ilerlerken, son yıllarda bu talebin hızla
arttığı, eş zamanlı olarak da piyasanın farklı ticari modellerle çeşitlendiği
gözlemleniyor. Elektrikli araç pazarında menzil, şarj altyapısı ve bulunabilirliğinin
daha da geliştiği, batarya maliyetinin ise azaldığı görülüyor. Şarj altyapısının
iyileştirilmesi ve menzil artırımı, elektrikli araçlara geçişte kritik
bir öneme sahip olurken, diğer yandan hibrit araçlara olan talep de devam ediyor
ve şarj edilebilir hibrit modeller pazarın daha hızlı büyümesine etki ediyor.
Bununla birlikte, elektrikli araç satışlarının devlet teşvikleri, ÖTV avantajları
ve yerli üretimin yükselişiyle birlikte pozitif yönde etkilenmesi bekleniyor.
EY-Parthenon Şirket Ortağı Cem Çamlı ise şunları ekledi: Küresel elektrikli araç
pazarını Çin, AB ve ABD domine ederken, Türkiye'de ise yerli marka ve Amerika
menşeili elektrikli araç markalarının pazara girmesiyle Türkiye'de elektrikli
araç satışlarında ciddi bir ivmelenme olduğu söylenebilir. Türkiye'de araç satışları
2022-2024 yılları arasında %65 oranında artarken, elektrikli araç satışları
oranı yaklaşık 13 katına, hibrit araç satışları oranı ise 3 katına çıktı. Tüm
bu gelişmeler, önümüzdeki 10 yıl içinde tüketici alışkanlıklarının değişmesiyle
ve pazarın gelişmesiyle birlikte olumlu beklentileri gözler önüne seriyor.
-iDeal Haber Merkezi-
- twitter.com/iDealDataHaber // www.idealdata.com.tr -
Daha iyi, hızlı ve güvenli bir kullanım sağlamak amacıyla web sitemizde tarayıcı çerezleri kullanıyoruz.
Detaylı bilgi için
Çerez Aydınlatma Metni 'ni inceleyebilirsiniz.