Ekonomi

AVM Metrekare Verimlilik Endeksi, Mayıs 2025 döneminde, bir önceki yılın aynı ayına göre nominal olarak yüzde 39,7 arttı



Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) ile Akademetre Research
tarafından ortaklaşa oluşturulan AVM Endeksi'nin Mayıs ayı sonuçları açıklandı. Her
ay düzenli olarak yayınlanan verilere göre ciro endeksi, Mayıs 2025 döneminde,
bir önceki yılın aynı ayı ile karşılaştırıldığında ve enflasyondan arındırılmamış
olarak incelendiğinde yüzde 39,7 oranında artarak 4226 puana yükseldi. Mayıs
2025 için açıklanan yıllık enflasyon oranının yüzde 35,41 olduğu düşünüldüğünde,
metrekare verimlilik endeksindeki artışın enflasyonun üzerinde olduğu görülmektedir.

Sonuçları değerlendiren Ekonomist Fatih Keresteci şunları söyledi: AVM ciro endeksi
2025 yılı Nisan ayında, geçtiğimiz yılın aynı ayına göre nominal olarak %39,7
büyüdü. TÜFE enflasyonu ile arındırıldığında %3,2'lik reel büyüme kaydedildi.
Reel endeks seviyesi olarak bakınca da son 5 ayın en yüksek seviyesiyle karşı
karşıyayız. Bu tablo bize Nisan'daki ciddi yavaşlamanın ardından Mayıs'ta toparlanma
yaşandığını gösteriyor. Kategori bazında bakınca ilk sırada yer alan giyimdeki
%51,4'lük büyüme dikkat çekiyor. Nisan ayı giyim açısından oldukça zayıf
geçmişti. Düzelmeye başlayan hava koşullarının da bu tabloda etkisi olduğunu
düşünüyoruz. Hipermarket ve yiyecek-içecek alt kalemleri de Mayıs'ta daha düşük
oranda da olsa reel büyüme kaydettiler. Tıpkı geçen ay olduğu üzere bu ay da ayakkabı
kategorisi zayıf bir performans izlemiş. Bu kalemdeki zayıflığı tek bir
nedenle izah etmek artık pek mümkün değil...Tüketim alışkanlıklarındaki değişimden
son dönemde ölçeği büyüdüğü iddia edilen taklit ürünlere varan birçok nedeni
bu noktada ön plana çıkarabiliriz. Ziyaretçi sayısı Mayıs'ta geçen yılın aynı
dönemine göre %2,2 azalsa da son 4 ayın ise en yüksek düzeyine ulaşmış. Yıllık
bazda ziyaretçi sayısı azalırken ciro endeksinin reel bir büyüme kaydetmesi ise
bize kişi bazlı tüketimin arttığı yorumunu yaptırabilir. Gelir dağılımında mütemadiyen
yaşanmakta olan bozulmanın daha az sayıda tüketiciyi daha çok hacimde
tüketime teşvik ettiğini biliyoruz. TÜİK'in verilerine göre en üst %5'lik gelir
grubunun toplam gelirden aldığı payın %22,6 olduğunu da not düşelim.


-iDeal Haber Merkezi-
- twitter.com/iDealDataHaber // www.idealdata.com.tr -

Çerez Ayarları

Daha iyi, hızlı ve güvenli bir kullanım sağlamak amacıyla web sitemizde tarayıcı çerezleri kullanıyoruz. Detaylı bilgi için Çerez Aydınlatma Metni 'ni inceleyebilirsiniz.