İkinci el otomobil pazarında yüksek kredi faizleri ve kısa vadeler, senetli sistemler
ile tasarruf finansman modellerine ilgiyi artırdı.
Son yıllarda yaşanan araç fiyatlarındaki hızlı artış ve Bankacılık Düzenleme ve
Denetleme Kurumu'nun (BDDK) taşıt kredilerindeki vade ve tutar sınırlamaları, tüketiciyi
farklı finansman yöntemlerine yönlendirdi. Özellikle 2023'ün ikinci yarısından
itibaren krediye erişimde yaşanan zorluklar nedeniyle senetli sistemler,
faizsiz tasarruf finansman şirketleri ve kredi kartı ile taksitlendirme gibi
alternatif çözümlerle telafi edilmeye çalışılıyor. Diğer yandan Otomerkezi.net
CEO'su Muhammed Ali Karakaş, senetli araç alımında tüketicilerin referansı olan,
kurumsal şirketleri tercih etmesi gerektiğini ve bu satış sisteminde dolandırıcılık
riskinin çok yüksek olduğuna dikkat çekti.
Senetli sistemlerde patlama
2025 yılı itibarıyla senetli sistemlerin kullanımında ciddi bir artış yaşanıyor.
Ancak sektör temsilcileri, bu yöntemde güvenilir ve geçmişi sağlam firmalarla
çalışılması gerektiği konusunda uyarıyor. Otomerkezi.net CEO'su Muhammed Ali Karakaş,
referanslı kurumsal firmalar yerine kayıt dışı veya sorunlu yapılarla yapılan
anlaşmaların, tüketiciyi ciddi mağduriyetlerle karşı karşıya bırakabileceği
belirtti.
10 araçtan 2'si kredi kartı 1'i senetle satılıyor
Otomerkezi.net'in yaptığı araştırmalara göre Türkiye'de şu anda satılan her 10 otomobilden
2'si kredi kartı, 1'i senet, 1'i tasarruf finansman şirketi fonlaması,
1'i taşıt kredisi, geri kalan yarısı ise nakitle işlem görüyor. Diğer taraftan
kayıt dışı satışların önüne geçmek amacıyla faturalı ve garantili bir şekilde
satış yapmak isteyen şirketler, taşıt kredisindeki düşük peşinat ve vade sınırlamalarından
ciddi anlamda etkileniyor.
Sektörden beklenti: Kredi şartlarının gevşetilmesi
Otomerkezi.net CEO'su Muhammed Ali Karakaş, konuyla ilgili yaptığı değerlendirmede
şunları söyledi:
Mevcut BDDK düzenlemeleri, özellikle yüksek fiyatlı araçlarda finansmana erişimi
ciddi ölçüde zorlaştırıyor. Tüketici tarafında olduğu kadar satıcı tarafında
da bu sınırlamaların kaldırılması yönünde büyük bir beklenti var. Minimum araç
kasko değerinin yüzde 70'ine kadar finansman imkânı ve 36-48 ay vadeler sektörün
nefes almasını sağlayacaktır. Aksi halde senetli sistemler ve kayıt dışı yolların
payı daha da artar, bu da hem tüketici hem sektör açısından riskleri büyütür.
Enflasyon ve faiz baskısı alternatifleri zorunlu kılıyor
Artan enflasyon ve yüksek faiz oranları, tüketiciyi hayallerindeki araca ulaşmak
için daha yaratıcı çözümler aramaya yönlendiriyor. Önümüzdeki dönemde, kayıt dışı
yöntemlerin ve güvenilir olmayan firmaların piyasada daha fazla yer edinmemesi
adına, finansmana erişim koşullarının iyileştirilmesi kritik önem taşıyor.
-iDeal Haber Merkezi-
- twitter.com/iDealDataHaber // www.idealdata.com.tr -
Daha iyi, hızlı ve güvenli bir kullanım sağlamak amacıyla web sitemizde tarayıcı çerezleri kullanıyoruz.
Detaylı bilgi için
Çerez Aydınlatma Metni 'ni inceleyebilirsiniz.