Ekonomi

İHBİR Başkanı Taycı Türkiye gıdada ABD pazarında şefler ve Youtuber'larla büyüyecek


Dünyada kişi başı gıda tüketiminin en yüksek olduğu ülke olan ABD, Türk gıda sektörünün
en büyük hedefleri arasına girdi. Miami'de düzenlenecek fuardan başlayarak
şefleri, Youtuber'ları ve yeni pazarlama taktiklerini kullanarak Türk lezzetlerini
bölgede aktif olarak tanıtacaklarını söyleyen İstanbul Hububat Bakliyat
Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (İHBİR) Başkanı Kazım Taycı,
aynı zamanda büyük marketlere girmek için de önemli çalışmalar yaptıklarını belirtti.
Türkiye'nin ABD'ye gıda ihracatında önünde çok büyük fırsatların olduğunu
kaydeden Taycı, ABD'nin sadece şekerleme ve çikolata ithalatı 40 milyar dolar.
Bizim ise dünya geneline toplam ihracatımız 3 milyar dolar. ABD'yi odağımıza
olarak ilk etapta bu ihracatımızı iki katına, ardından da 10 milyar dolarlara
ulaştırmayı hedefliyoruz. dedi.

İstanbul Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (İHBİR)
Başkanı Kazım Taycı, ABD'nin en önemli gıda fuarları arasında yer alan ve 29
Haziran-1 Temmuz tarihleri arasında New York'ta düzenlenen Summer'25 Fancy Food
Show Gıda Fuarı'na Türkiye'nin bu yıl, 14'ü İstanbul İhracatçılar Birliği Ur-Ge
kapsamında olmak üzere yaklaşık 100 firma ile katılım sağladığını belirtti.
ABD'de kişi başı gıda tüketiminin dünya ortalamasının dört katını aştığını ve
bu anlamda sektör için çok önemli bir pazar olduğunu kaydeden Taycı, kendilerinin
de özellikle fuarlar aracılığı ile bu bölgeye ihracatı artırmak için önemli
çalışmalar yaptıklarını belirtti. İHBİR Yönetim Kurulu Başkan Yardımcıları Şemsettin
Memiş ile Kürşad Gülbahar da üye firma stantlarına ziyarette bulundu.

TÜRK LEZZETLERİNİ ÜNLÜ ŞEFLER VE YOUTUBERLAR ABD'YE DUYURACAK
İHBİR olarak ABD'de organizasyonunu üstlendikleri iki ayrı fuar olduğuna işaret
eden Taycı, Bunlardan bir tanesi Miami, diğeri Şikago Fuarı. Bu yıl Turquality
kapsamındaki çalışmalarımızın başlangıcını da eylül ayında yapılacak olan Miami
Fuarı olarak belirledik. Fuar döneminde Miami'nin önemli hareket geçiş noktaları
olan havalimanından tutun da şehrin en işlek noktalarına kadar birçok yeri
Turkish Delight ve Turkish Food gibi görsellerle donatacağız. Aynı anda Amerika'dan
ve Türkiye'den önemli şefler getirip Türk mutfağının yemeklerini ve lezzetlerini
fuar yerinde yapacağımız şovlarla tanıtacağız. Bu şovun sesini ve yankısını
daha büyütebilmek için de şu anda hem Latin Amerika pazarında hem de Amerikan
pazarında gıda ile ilgili YouTuber'larla görüşme halindeyiz. Helvamız, baklavamız
ve lokumumuz yanında bize has olan bulgur ürünümüz için de önemli tanıtım
çalışmaları yapacağız. Aynı çalışmaları Şikago fuarında da tekrar edeceğiz. dedi.

Türk gıda firmaları olarak Amerika'da Türk ve Ortadoğulu nüfusun yoğun olduğu lokal
pazarlarda etkin olduklarını ancak büyük Amerikan marketlerine girmekte zorlandıklarını
kaydeden Taycı, şunları söyledi:
Şimdi bu konuda da önemli danışmanlardan hizmet almaya başladık. Firmalarımız ABD'deki
büyük marketlere girmek istiyorsa, ürünlerini biraz daha Amerikan damak
tadına uygun hale getirmeleri gerekiyor. Ürün içeriğinden ambalaj tasarımına ve
renklere kadar kendi tarzlarını görmek istiyor. Ürünlerin tatlarında daha keskin
aromaları tercih ediyorlar. Mesela biz biraz daha yağlı, biraz daha soft lezzetleri
severken, onlar daha keskin tatları, daha yoğun aromaları tercih ediyorlar.
Birçok firmamız ile bu çalışmaların içerisine girdik ve önümüzdeki dönemde
önemli başarılar elde edeceğimizi düşünüyoruz.

'PAZARLAMADA İTALYANLARI ÖRNEK ALMALIYIZ'
Türk gıda sektörünün içerik ve lezzet olarak çok iyi olduğunu ancak pazarlama aşamasında
biraz geride kaldığını söyleyen Taycı, bu konuda İtalyanların yaptıklarından
örnek alınması gerektiğini belirtti. New York'taki fuarda İtalyanların zeytinyağlarını
mücevher kutularına benzer kutularda ve özel şişelerde sattıklarını
söyleyen Taycı, Normalde bizim zeytinyağımız daha iyi olmasına karşın onlar
İtalyan zeytinyağı için çok güçlü bir imaj oluşturmuşlar ve muhteşem bir pazarlama
yapıyorlar. Bunun benzerini şekerleme sektöründe de yapıyorlar.

Bizim buradaki en büyük eksiğimiz pazarlama. İtalyanların bu pazarlama şekillerini
bizim de Türkiye'de zihinsel olarak içselleştirmemiz lazım. Pazarlama konusunda
Amerika'yı yeniden keşfetmeyeceğiz. Kendimize özgün tasarımlar ve ürünler oluşturuncaya
kadar, kendilerini iyi tanıtan, iyi anlatan, iyi pazarlayan birtakım
ülkelerden daha fazla ilham alacağız ve onların yolunu izleyeceğiz. Türkiye'nin
dökmeci mantığından çıkıp biraz pazarlama, kalite ve satış Ar-Ge'sine ciddi
yatırım yapması lazım ki başarılı olsun. ifadelerini kullandı.

Türkiye'de hububat ve bakliyat olarak mayıs ayında ihracatı yaklaşık yüzde 6
artırdıklarını kaydeden Taycı, yıl sonunda ise bir önceki yıla göre yüzde 5'lik büyüme
ile 12.6 milyar dolara ulaşmayı hedeflediklerini belirtti. İstanbul İhracatçılar
Birliği olarak da Amerika'yı birinci sıraya aldıklarını hemen arkasına Uzakdoğu
pazarlarını koyduklarını belirten Taycı, Tüm üyelerimize de şunu diyoruz,
oturduğun yerde mal satma şansın yok. Olabildiğince mobilize olacağız, olabildiğince
sahada olacağız ve sahada kararlar alıp elimizden geleni yapacağız. dedi.

ABD PAZARINDA BÜYÜK FIRSATLAR VAR
Türkiye'nin ABD'ye gıda ihracatında önünde çok büyük fırsatların olduğunu kaydeden
Taycı, şöyle devam etti:
Dünyada gümrükler arası alınan verilere bakıldığında, sadece şekerleme ve çikolata
pazarının ihracatının 360 milyar dolar gibi bir rakam olduğunu görüyoruz. Bunun
içerisinde yaklaşık 40 milyar dolarlık bir rakamı da Amerika oluşturuyor.
Bizim ise çikolata, şekerleme ve unlu şekerli mamullerimizin toplam ihracatı 3
milyar dolar. Burada gerçekten doğru pazarları belirleyip, ürünleri, tasarım ve
içerikleri ona göre planlayıp doğru adımlar attığımız zaman bu rakamları ilk 10
yılda 6 milyar dolarlara ardından da 10 milyar dolarlara taşıma potansiyelimiz var.

Türkiye'nin genel dünya pazarından yüzde 1'lik bir pay aldığını kaydeden Taycı,
Bu durum aynı şekilde bizim hububat, bakliyat ve yağlı tohumlar grubunda da geçerli.
Ama burada şöyle bir gerçeğimiz var. Bu segmentin içerisinde şekerli, kakaolu
ve unlu mamuller grubu her yıl düzenli yüzde 4-6 arasında büyüyor. Bu şekilde
büyüyen başka bir sektör yok. Sadece bu trende adapte olsak bile her yıl yüzde
4 ila 6 büyüyebiliriz. Üzerine birtakım aktiviteler yapıp da rüzgarı daha
da arkamıza alacak olursak bu yüzdeleri daha da fazla arttırabiliriz. diye konuştu.
ORTADOĞU'DA IRAK İLK SIRADA, SUUDİ ARABİSTAN'DAKİ KAYIPLAR KAPANDI
Ortadoğu pazarındaki son durumu da değerlendiren Taycı, şu ifadeleri kullandı.
Irak bizim en fazla gıda ürünü sattığımız ülkelerden bir tanesi. Ama dönem dönem
birtakım sosyal ve siyasi problemler olabiliyor. Bazen paranın gelişiyle gidişiyle,
bazen gümrüklerde uygulanmakta olan mevzuatla ilgili sıkıntı yaşasak da
halen birinci pazarımız konumunda. Suriye tarafında özellikle temel gıda ürünlerinde
hala ana tedarikçi konumundayız. Suudi Arabistan pazarı da yaşamış olduğumuz
problemlerin çözülmesinin ardından daha yeni yeni kendine geldi ve oturdu.
Orada totalde baktığımız zaman 3 milyar dolarlık orayla bir ticaretimiz vardı ve
bu yıl itibariyle tekrar o rakamları yakalayacağımızı tahmin ediyoruz. Önümüzdeki
yıldan itibaren de tekrar artışa geçeriz.


-iDeal Haber Merkezi-
- twitter.com/iDealDataHaber // www.idealdata.com.tr -

Çerez Ayarları

Daha iyi, hızlı ve güvenli bir kullanım sağlamak amacıyla web sitemizde tarayıcı çerezleri kullanıyoruz. Detaylı bilgi için Çerez Aydınlatma Metni 'ni inceleyebilirsiniz.