Yorum

Analiz- Sektörel Gösterge Otomotiv Sektörü Haziran 2025 (İnfo Yatırım)


Haziran ayında otomobil satışları geçen yılın aynı dönemine göre %6,6 artışla 93.676
adete, hafif ticari araç satışları %32,4 artışla 24.337 adete, toplam satışlar
ise %11,1 artışla 118.013 adete yükseldi. Ocak-Haziran döneminde ise otomobil
satışları geçen yılın aynı dönemine göre %5,4 artarak 488 adete, hafif ticari
araç satışları %3,8 artışla 119.376 adete, toplam satışlar ise %5,1 artışla
607.379 adete yükseldi. Elektrikli otomotiv satışları %17,6 Pazar payı ve 85.894
adet satış ile (Ocak-Mayıs 2025: %15,2 pazar payı ve 59.848 adet satış) yukarı
yönünü sürdürdü.

Haziran ayında TOASO, 10.468 adet, FROTO 8.530 adet, DOAS ise 19.203 adet satış
gerçekleştirdi. Geçen yılın aynı dönemine göre TOASO'nun satışları %21 azalırken,
DOAS'ın satışları %33, FROTO'nun satışları %11 artış kaydetti. Ocak-Haziran
döneminde 2024'e göre Ocak-Haziran 2025'te TOASO'nun Pazar payı % 3,5 azalışla
%8,9'a gerilerken, FROTO'nun payı %7,2 ile değişmedi. DOAS'ın Pazar payı ise %2,7
artışla %16,3'e yükseldi. Fiat'ın özellikle ilk iki çeyrekte kümülede Pazar
payındaki düşüş Fiorino ve Doblo modellerinde üretimi durdurmasının da etkileri
ile meydana geldi. Pazar paylarındaki baskının nedenleri temel sebepleri binek
araç pazarında artan rekabet, ÖTV baremlerinin güncellenmemesi sebebiyle yerli
üretici avantajının azalması ve hafif ticari araç model portföyünün yenilenmesi
ile ilgili geçiş süreci olarak öne çıktı. Türkiye'de elektrikli araçlar için
ÖTV avantajının olduğu dönemde de rekabet koşullarının arttığı görülüyor.

Haziran ayında ise hem kur tarafının yukarı yönlü gitmesiyle araç satışlarındaki
fiyat artış beklentileri talep kısmi öne çekilmiş görünüyor. Bayiilerin kampanyaları
sonrasında stokların erimesi de yeni modellerin gelmesi ile fiyatları artırmış
durumda.

TOASO tarafındaki Stellantis belirsizliğinin de bitmesi TOASO'ya katalist etki
yaratabilir. Türkiye ile sınırlı olarak Peugeot, Citroen, Opel ve DS Automobiles
markalı araçların ve yedek parçalarının ithalat ve satış faaliyetlerini TOASO
tarafından üstlenecek. Ayrıca sözleşme kapsamında ihracat tarafının da artması
bekleniyor. Stelantis'in 2025 satışlarına bakıldığında Peugeot, Citroen, Opel ve
DS markalar toplandığında Ocak-Haziran 2025'e göre geçen yılın aynı dönemine
göre %16,4 arttı.

Yurt dışı gelişmelere bağlı olarak ihracat verileri de yakından takip edilecek.
İlk çeyrek gelen büyüme verisinde puansal bazda ihracat düşse de ihracat odaklı
büyüme ön görüsü veren Türkiye ekonomisinde, sektörel bazda otomotivin ihracat
oranı da yüksek.

Özetle, yüksek faiz oranları ve sıkı kredi koşullarının satışları sınırlayıcı etkisi
kısmi olarak sürmekle birlikte, Haziran ayı ve ikinci çeyrekte satış ivmesinde
gözle görülür bir güçlenme ve talep tarafında daha dengeli bir toparlanma
süreci görülüyor. Faiz indirimi ile birlikte bu talep daha da güçlenebilir. Kasım
ayında alınan kararla taşıt kredilerine ilişkin vade düzenlemelerinin etkisi
ile iç tarafın güçlü kalmasını bekliyoruz. Bayilerin yaptıkları kampanyalar ve
bazı kredi avantajları satışlar tarafında etkisini göstermeye devam edebilir.
Ama yukarıda da belirttiğimiz gibi stokların erimesi ve euro kurunun artması ile
fiyatlara yaklaşık %10'a yakın zam geldiği görülüyor. Açıklanan ODD verilerinin
sektör üzerine kısa vadeli olumlu katkı yapmasını bekliyoruz.

Elektrikli Araçların Payı Artıyor
Elektrikli otomotiv satışları %17,6 Pazar payı ve 85.894 adet satış ile (Ocak-Mayıs
2025: %15,2 pazar payı ve 59.848 adet satış) yukarı yönünü sürdürdü.

Bir önceki sayfada elektrikli avantajların bazı durumlarda vergi avantajları olmasını
belirtmemiz ile sadece vergi kaynaklı değil düşük yakıt maliyeti, daha az
bakım gideri ve sessiz çalışması ile birlikte avantajları olduğunu düşünüyoruz.
Elektrik, benzin veya dizelden daha ucuz olmakla birlikte ölçümler kapsamında
100 km'de enerji maliyeti genellikle %60 daha düşük olarak ölçülmekte. İçten yanmalı
motorlarda bulunan yağ, filtre, egzoz, triger gibi bakım kalemleri EV'lerde
olmaması da bakım maliyetlerini azaltıyor. Her ne kadar elektrikli araç sahiplerinin
istekleri kapsamında şarj üniteleri kurulsa da olumsuz olarak nitelendirebileceğimiz
durum ise genel anlamda elektrikli şarj istasyonlarının yetersiz
ve şarj süresinin uzun olması söylenebilir.


Önemli Not: Bu haberde dosya eki bulunmaktadır. Kullanıcılarımızın dosyaya erişmek için
Manşet'in üst kısmında yer alan linki tıklamaları yeterlidir.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı
kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti, aracı kurumlar, portföy
yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında
imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır.
Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların
kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve
getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer
alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun
sonuçlar doğurmayabilir.

-iDeal Haber Merkezi-
-twitter.com/iDealDataHaber // www.idealdata.com.tr-

Çerez Ayarları

Daha iyi, hızlı ve güvenli bir kullanım sağlamak amacıyla web sitemizde tarayıcı çerezleri kullanıyoruz. Detaylı bilgi için Çerez Aydınlatma Metni 'ni inceleyebilirsiniz.