Ekonomi

Eurasia Rail, demiryolu sektörünü 3 gün boyunca kapsamlı etkinliklerle bir araya getiriyor


18 Haziran'da İstanbul Fuar Merkezi'nde kapılarını açan Eurasia Rail, dopdolu etkinlik
programı ile 3 gün boyunca demiryolu sektörünü buluşturacak. Kamu ve özel
sektörün en çok kullanılan ürünlerine yer veren fuar, Türkiye demiryolu endüstrisinin
gelişimi için önemli bir misyon üstleniyor.

Türkiye'nin tek, dünyanın en büyük 3. demiryolu ve hafif raylı sistemler fuarı olan
Eurasia Rail, yüksek katılımlı açılış gününün ardından ikinci gününde de yoğun
ilgi görüyor. Avusturya, Kanada, Çin, Çek Cumhuriyeti, Fransa, Almanya, Hindistan,
İtalya, Kazakistan, Letonya, İspanya, İsveç, İsviçre, Türkiye, Ukrayna,
Birleşik Krallık ve Amerika Birleşik Devletleri olmak üzere 17 ülkeden 129'u yerli,
85'i yabancı toplamda 214 katılımcı ve 276 markanın katılım sağladığı fuarın
konferans programı T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, TCDD ve TCDD Taşımacılık
destekleriyle İstanbul Fuar Merkezi'nde devam ediyor.

TCDD iş birliği ile gerçekleştirilen açılış gününün ikinci oturumunda Demiryolu
Yük Taşımacılığında Stratejik Dönüşüm: Özel DTİ'lerin Rolü başlığı ele alındı.
TCDD Genel Müdürü ve Yönetim Kurulu Başkanı Veysi Kurt moderatörlüğünde Pasifik
Eurasia Tren İşletmeciliği A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Erol Erkan, Omsan Lojistik
A.Ş. Genel Müdürü Hasan Öngel ve Körfez Transport Genel Müdürü Özen Şener'in
konuşmacı olarak yer aldığı oturumda Demiryolu Yük Taşımacılığının Stratejik
Önemi, Özel DTİ'lerin (Demiryolu Tren İşletmecileri) Artan Rolü, Kamu-Özel
Sektör İş Birliği Modelleri, Operasyonel Verimlilik ve Lojistik Performans,
Demiryolunun Karbon Ayak İzi Azaltımındaki Rolü, Bölgesel Ticaret Entegrasyonu
ve Koridor Bağlantıları, Veriye Dayalı Karar Alma ve Dijitalleşme, Yenilikçi
Finansman ve Yatırım Modelleri ve Dönüşen Lojistik Dinamikleri konuları
ele alındı.

TCDD Genel Müdürü ve Yönetim Kurulu Başkanı Veysi Kurt moderatörlüğünde başlayan
oturumda Kurt: Eurasia Rail Fuarı'nda tüm değerli paydaşlarımızla bir araya gelmekten
mutluluk duyuyoruz. Türkiye, Asya ile Avrupa arasında 760 milyar dolarlık
ticaretin merkezinde yer alan stratejik bir lojistik üssü. TCDD olarak demiryolu
yatırımlarımızı bu gerçekliği göz önünde bulundurarak planlıyoruz. Hedefimiz,
taşıma koridorlarında demiryolu altyapısını güçlendirerek küresel rekabet
gücünü artırmak.

Demiryollarını yalnızca bir ulaşım aracı olarak değil, çevre dostu, sürdürülebilir
ve insanı merkeze alan bir kalkınma aracı olarak görüyoruz. Son 22 yılda demiryolu
sektörüne yaklaşık 63 milyar dolarlık yatırım yapıldı. Bu kapsamda, 2.251
kilometre YHT ve HT hattı, 720 kilometre konvansiyonel hat, 5.152 kilometre elektrifikasyon
ve 5.541 kilometre sinyalizasyon sistemi inşa edildi. Lojistik merkezlerden
OSB bağlantı hatlarına kadar pek çok yeni yatırım hayata geçirildi.

2013'te çıkan sektör kanunu ile demiryolu taşımacılığı kamu ve özel sektörün ortak
katkısına açıldı. Artık hem altyapı yatırımları hem de operasyonel başarı özel
sektörün dinamizmiyle destekleniyor. Bu dönüşüm sayesinde demiryolu taşımacılığında
tekelci yapıdan rekabetçi yapıya geçildi.

Bugün yaklaşık 14 bin kilometrelik demiryolu ağımız, 937 gar ve istasyon, 7 liman
ve 945 şantiye ile hizmet veriyor. Günlük ortalama 1.500 tren seferimizle 100
bin ton yük taşıyoruz, bu kapasiteyi 300 bin tona çıkarmayı hedefliyoruz. Basra'dan
Rotterdam'a uzanan 6.500 kilometrelik Kalkınma Yolu hattında Türkiye kilit
bir noktada. TCDD olarak bu stratejik hattın 2.500 kilometrelik bölümünü en yüksek
standartlarda yönetiyoruz dedi.

Oturumun konuşmacılarından Pasifik Eurasia Tren İşletmeciliği A.Ş. Yönetim Kurulu
Başkanı Erol Erkan ise Gelişen ve değişen dünyaya ayak uydurmak zorundayız.
2013 yılında çıkan sektör kanunuyla birlikte özel sektör, demiryolu sistemine aktif
olarak dâhil oldu. Diğer yandan, lojistik, sadece bir ürünün bir noktadan
başka bir noktaya taşınmasından ibaret değil, bu işlem aslında tüm lojistik sürecin
sadece %40'ını oluşturuyor. Geri kalan kısmında pek çok farklı bileşen yer
alıyor. Tüm planlarımızı ve projelerimizi, bu alanın en köklü ve güçlü kurumlarından
biri olan TCDD Taşımacılık ile kıyaslıyor, vizyonlarımızı ortak bir zeminde
buluşturmaya çalışıyoruz. İlk uluslararası demiryolu operatörü olmanın getirdiği
deneyimle faaliyetlerimizi sürdürüyoruz. Serbest hat uygulamalarıyla birlikte
özel sektördeki firmalar birbirleriyle daha etkin iletişim kurarak sektördeki
açıkları kapatabilir. Ancak bunun için teknoloji ve inovasyona yapılan yatırımları
mutlaka artırmalıyız. Bu noktada kamunun süreci yakından takip ettiğini
ve bu gelişmeleri desteklediğini görmek bizler için çok kıymetli dedi.

Omsan Lojistik A.Ş. Genel Müdürü Hasan Öngel şu açıklamalarda bulundu: Türkiye'nin
ilk özel demiryolu operatörlerinden biri olarak 1978'de kurulan Omsan, bugün
4 ülkede faaliyet gösteriyor. Öte yandan, demiryolu taşımacılığı, yeşil taşımacılığa
uyum ve fiyat rekabeti açısından stratejik bir konumda. Artık ekonomik
faydanın ötesinde, geleceği hedefleyen bir yatırım olarak değerlendirilmeli. Ancak
sektörde insan kaynağı büyük bir sorun. Çoğunlukla emekli kamu çalışanlarıyla
ya da TCDD'nin eğitim programları üzerinden bu açığı kapatmaya çalışıyoruz.

Körfez Transport Genel Müdürü Özen Şener ise şunları söyledi: Türkiye'nin ilk özel
demiryolu tren işletmecisi olarak başladığımız yolculukta, bugün 2,5 milyon
ton/yıl akaryakıt taşımacılığıyla lider konumdayız. 14 ana hat lokomotifi, 6 manevra
aracı ve 581 özmal vagonla sektörde en büyük filolardan birine sahibiz.
2017'de %62 olan Tüpraş demiryolu taşıma oranını 2025 itibarıyla %93'e çıkardık.
Kuruluşumuzdan bu yana karayoluna kıyasla 167 bin ton karbon salımını engelledik.

TCDD Taşımacılık iş birliği ile gerçekleştirilen açılış gününün son oturumunda
Sürdürülebilir Koridorlar İçin Türkiye'nin Taşımacılık Rolü ve Konumunun Önemi başlığı
ele alındı. Maltepe Üniversitesi Öğretim Üyesi ve Lojistik Derneği (LODER)
Başkanı Prof.Dr. Mehmet Tanyaş moderatörlüğünde T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı
Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürü Murat Baştor, TCDD Taşımacılık
A.Ş. Genel Müdür ve Yönetim Kurulu Başkanı Ufuk Yalçın ve Turkrail Demiryolu
Taş. A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Habip Şen'in konuşmacı olarak yer aldığı oturumda
Sürdürülebilir uluslararası lojistik ağlarının inşasında Türkiye'nin stratejik
rolü, Demiryolu taşımacılığındaki dönüşüm potansiyeli, Veri destekli,
düşük maliyetli ve çevre dostu taşıma hatları Bütünleşik taşımacılık çözümleri,
Kamu-özel sektör iş birliklerinin yeni modelleri, Operasyonel verimlilik
ve sürdürülebilirlik ekseninde değerlendirme konuları tartışıldı.

Maltepe Üniversitesi Öğretim Üyesi ve Lojistik Derneği (LODER) Başkanı Prof.Dr.
Mehmet Tanyaş moderatörlüğündeki konuşmada Tanyaş: Demiryollarında sürdürülebilirlik,
inşa edilen hatlar ve oluşturulan koridorlar kadar kritik bir öneme sahip.
Lojistikte alternatiflerin çoğaltılması gerekiyor. Öncelikle koridorları oluşturmalı,
ardından bu hatlar üzerinde lojistik merkezleri planlamalıyız. Bu nedenle
artık bu güzergâhları 'lojistik koridor' olarak tanımlamak daha doğru. Bugün
de bu koridorlara dair temel konuları ele aldık dedi.

Oturumun konuşmacılarından T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Ulaştırma Hizmetleri
Düzenleme Genel Müdürü Murat Baştor, Sürdürülebilirlik, bugünün ihtiyaçlarını
karşılarken gelecek nesillerin haklarını da gözetmek demektir. Bu yaklaşım
yalnızca çevreyi korumakla kalmaz, iş süreçlerini daha verimli hale getirerek şirketleri
uzun vadede daha rekabetçi kılar. Türkiye Yüzyılı vizyonumuzla, insan
ve çevre odaklı, akıllı ve güvenli entegre ulaşım sistemleriyle dünyada öncü olmayı
hedefliyoruz. Üç kıtanın kesişim noktasındaki ülkemiz, 4 saatlik uçuşla 51
trilyon dolarlık GSYH'ye sahip pazarlara erişim sağlayabiliyor. Türkiye, Çin-Türkiye-Avrupa
hattında kara yoluyla güvenli ve kesintisiz tek güzergâh konumundadır.
Orta Koridor'un Türkiye'den geçen bölümü için altyapıdan operasyonel planlamaya
kadar yoğun çalışmalar yürütüyoruz. Pekin-Londra hattında taşımacılığı
ortalama 70 km/s hızla 20 güne indiren bu stratejik konumumuzu Kalkınma Yolu Koridoru
ile Ortadoğu'da istikrar ve refah yaratarak pekiştirmeyi hedefliyoruz. Bugüne
kadar yürütülen projelere 3,57 milyar dolar harcandı, toplam yatırım tutarı
ise 13,81 milyar doları aştı. Demiryolu yük taşımacılığında özel sektörün payı
da artıyor, 2025 yılında taşınan yaklaşık 10 milyon ton yükün %20'si özel sektör
eliyle gerçekleşti dedi.

TCDD Taşımacılık A.Ş. Genel Müdür ve Yönetim Kurulu Başkanı Ufuk Yalçın ise şu açıklamalarda
bulundu: Küreselleşmenin etkisiyle, daha entegre, daha çevreci ve
daha sürdürülebilir lojistik sistemler geliştirmek artık bir zorunluluk. 2030
yılında 25 milyar ton, 2050'de ise 95 milyar tonluk bir yük taşımacılığından söz
ediyoruz. Artan enerji maliyetleri de demiryolunu her zamankinden daha cazip
hale getiriyor, uzun mesafelerde ekonomik ve güvenilir taşıma avantajı sunuyor.

Son 20 yılda ulaştırma altyapısına yapılan 280 milyar dolarlık yatırımın yaklaşık
60 milyar doları demiryollarına ayrıldı. Bu yatırımlar sayesinde taşınan yük
miktarı 14 milyon tondan 33 milyon tona yükseldi. Türkiye, Çin ile Avrupa'yı bağlayan
en önemli hatlardan biri olan Orta Koridor'da kritik bir konuma sahip. Bu
hattaki taşıma süresini kısa vadede 10 güne indirmeyi hedefliyoruz.

Sürdürülebilir koridorlar ancak ülkeler arası iş birlikleriyle mümkün. Bölgesel
entegrasyon ve teknik uyum için tüm paydaşlarımızla ortak tarifeler ve rekabetçi
modeller üzerinde çalışıyoruz. Amacımız, transit bir ülke olmaktan çıkıp yük
akışını yöneten bir ülke konumuna gelmek.

Entegre depolama ve katma değerli hizmetler sunan lojistik merkezlerin sayısını
artırmak, komşu ülkelerle demiryolu iş birliklerini güçlendirmek ve yeni koridorlar
inşa etmek bu vizyonun önemli parçaları. Bu süreçte katkı sunan tüm paydaşlara
teşekkür ediyorum.

Turkrail Demiryolu Taş. A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Habip Şen, Ülkemizdeki demiryollarında
Karadeniz rotası bizim için önemli bir alternatif oluşturuyor. Demiryolu
taşımacılığı, artık sadece tercih edilen bir yöntem değil, karbon salımı
ve vergi avantajları gibi nedenlerle de özel ve kamu sektörleri için bir zorunluluğa
dönüşüyor. Bölgemizdeki gelişmelerin ardından huzurun sağlanması ve Irak'taki
projelerin tamamlanması, bu koridorların etkinliğini artıracaktır dedi.

Uluslararası Demiryolu, Hafif Raylı Sistemler ve Lojistik Fuarı-Eurasia Rail, dopdolu
etkinlik programı ile 3 gün boyunca devam edecek.


-iDeal Haber Merkezi-
- twitter.com/iDealDataHaber // www.idealdata.com.tr -

Çerez Ayarları

Daha iyi, hızlı ve güvenli bir kullanım sağlamak amacıyla web sitemizde tarayıcı çerezleri kullanıyoruz. Detaylı bilgi için Çerez Aydınlatma Metni 'ni inceleyebilirsiniz.