Ekonomi

İSO'nun araştırmasına göre, Türkiye sanayi firmalarının sürdürülebilirlik farkındalığı 2025'te arttı


İstanbul Sanayi Odası (İSO) tarafından Ipsos iş birliği ile Türkiye sanayisine yönelik
gerçekleştirilen İSO Sanayide Sürdürülebilirlik Eğilimi Araştırmasının
2025 yılı sonuçları, geçen seneye kıyasla sanayi firmalarının sürdürülebilirlik
konuları ile ilgili farkındalıklarında artış olduğunu ortaya koydu. Bu yıl 606
firmanın katıldığı araştırmada, 100 üzerinden yapılan puanlamayla en yüksek skora
ulaşılan yine Farkındalık oldu. Geçen yıl 48,97 olan Farkındalık skoru bu
yıl 50,33 olarak ölçüldü. Firmaların bu yıl Yaklaşım alanındaki skorları 31,91,
Uygulama skorları ise 16,14 oldu.

Araştırmaya göre, Türkiye'deki sanayi kuruluşlarından sadece yüzde 16'sı karbon
ayak izini hesaplarken, AB'ye ihracat yapan firmalarda bu oran yüzde 26 oldu. Firmaların
sürdürülebilirlik hedef ve aksiyonlarını etkileyen en önemli etken Kanun
ve Yönetmelikler olurken, sanayi firmaları sürdürülebilirlik uygulamaları
için geçen yıl olduğu gibi bu yıl da en çok Teşvik/Finansman desteğine ihtiyaç
duyuyor. Sürdürülebilirlik konusunda kamuya açık rapor yayımlayan firmaların toplam
oranı ise yüzde 8 oldu.

İstanbul Sanayi Odası (İSO) tarafından Ipsos Araştırma ve Danışmanlık Şirketi A.Ş.
(Ipsos) iş birliğiyle Türkiye'deki sanayi kurumlarının sürdürülebilirlik konusundaki
mevcut durum ve yaklaşımlarını anlamak üzere gerçekleştirilen İSO Sanayide
Sürdürülebilirlik Eğilimi Araştırmasının 2025 yılı sonuçları açıklandı.
Türkiye genelinde 606 sanayi firmasının katılımı ile yapılan araştırmaya göre,
100 üzerinden yapılan puanlamayla firmaların en yüksek skora ulaştığı alan 50,33
Farkındalık oldu. Firmaların 'Yaklaşım' alanındaki skorları 31,91, Uygulama Skorları
ise 16,14 olarak ölçüldü.

Türkiye'de ilki geçen yıl yapılan araştırmada, firmaların en yüksek skora ulaştığı
alan 48,97 ile 'Farkındalık' olmuştu. Firmaların 'Yaklaşım' alanındaki skorları
34,27, 'Uygulama' skorları ise 18,19 olarak ölçülmüştü. Araştırma, böylece
bir yıl içinde sanayi firmaların sürdürülebilirlik ile ilgili farkındalıklarında
artış olduğunu da ortaya koydu.

Sürdürülebilirliğin kurumlara entegrasyonu başlangıç aşamasında
Türkiye'de ilki geçen sene açıklanan ve İSO'nun üyesi sanayi firmalarını sürdürülebilirlik
alanında desteklemek üzere gerçekleştireceği gelecek dönem çalışmalarına
yön vermesi amacı da taşıyan araştırmada, ülke sanayisinin geneli için İSO
Sanayide Sürdürülebilirlik Eğilimi Skorları hesaplanıyor ve 'Farkındalık', 'Yaklaşım'
ve 'Uygulama' başlıklarında üç farklı performans skoru oluşturuluyor.
İSO Sanayide Sürdürülebilirlik Eğilimi Araştırmasının 2025 yılına yönelik yedi
temel sonucuna göre, öncelikle firmaların çoğu sürdürülebilirliğin kurumsal
stratejiye entegre edilmesi noktasında henüz başlangıç aşamasında bulunuyor. Firmaların
sürdürülebilirlik gündemine ilişkin bilgi seviyesi sınırlı iken, sınırlı
sayıdaki sürdürülebilirlik hedefi belirleyenler arasında ekonomik sürdürülebilirlik
ile ilgili hedefler ise merkezde yer alıyor. Dördüncü olarak Türkiye'deki
sanayi kuruluşlarından sadece yüzde 16'sı karbon ayak izini hesaplıyor. Firmaların
sürdürülebilirlik hedef ve aksiyonlarını etkileyen en önemli etken Kanun
ve Yönetmelikler olurken, sanayi firmaları, sürdürülebilirlik uygulamaları için
en çok Teşvik/ Finansman desteğine ihtiyaç duyuyor. Ve son olarak sürdürülebilirlik
konusunda kamuya açık rapor yayımlayan firmaların toplam oranı ise yüzde 8.

Sürdürülebilirlik gündem başlıklarında bilgi seviyesi düşük
Araştırmaya göre, Türkiye genelinde sürdürülebilirlikle ilgili gündem başlıklarına
ilişkin beyana dayalı bilgi seviyesinin çoğunlukla düşük olduğu görüldü. Paris
İklim Anlaşması ve Türkiye'nin 2053 net sıfır emisyon hedefi dışındaki konularda
Hiç bilgili değilim ve Pek bilgili değilim diyenlerin oranı, Biraz bilgi
sahibiyim ve Çok bilgiliyim diyenlerin oranından daha fazla oldu. Ancak
AB'ye ihracat yapan firmalarda tüm başlıklardaki bilgi seviyesi artış gösterdi.
Sanayi firmalarının yüzde 25'inin de ekonomik, sosyal ya da çevresel bir konuda
sürdürülebilirlik hedefi belirlediği görüldü.

AB'ye ihracat yapanlarda karbon ayak izi hesaplama oranı yüzde 26
Araştırmaya göre, Türkiye'deki sanayi kuruluşlarından karbon ayak izini hesaplayanların
oranı geçen yıl yüzde 13 iken, bu yıl yüzde 16 oldu. AB'ye ihracat yapan
firmalar arasında karbon ayak izini hesapladığını belirtenlerin oranı ise yüzde
26 olarak ölçüldü. Ayrıca gelecek 12 ay dikkate alındığında çevresel sürdürülebilirliğe
yönelik öncelikler arasında düşük karbonlu enerji tüketimi gibi karbon
ayak izinin azaltılmasında doğrudan etkili olacak adımlar görece daha az
sayıda firma tarafından yüksek öncelikli olarak tanımlanıyor. Buna göre iklim değişikliği
ile mücadele konusunda firmaların bilinçlendirilmesi için daha yoğun
bir çalışma yapılması gerektiği ortaya çıkıyor. Araştırma, sürdürülebilirliğin
rekabette önemli bir faktör haline gelmesi konusunda daha fazla liderlik ve entegrasyonu
gerekli kıldığını da ortaya koydu. AB'ye ihracat yapan firmalarda bu
konuların daha yaygın şekilde ele alınması da uluslararası rekabetin bir sonucu
olarak öne çıktı.

Yasal düzenlemeler sürdürülebilirlik aksiyonunda etkili
Araştırmaya göre, liderlerin sürdürülebilirlik konusundaki taahhütlerinin önemi
artarken Türkiye'deki sanayi firmalarının sürdürülebilirlik konusunda aksiyon almaları
konusunda yasal düzenlemeler geçen yıl olduğu gibi bu yıl da etkili bir
araç olarak öne çıktı.

En çok Teşvik/Finansman desteğine ihtiyaç var
Araştırma sonuçlarına göre sanayi firmaları, sürdürülebilirlik uygulamaları için
geçen yıl olduğu gibi bu yıl da en çok Teşvik/Finansman desteğine ihtiyaç duyuyor.
Buna karşılık Türkiye genelinde sürdürülebilirlik projelerinin finansmanı
için sürdürülebilir finans ürün ve hizmetlerini kullanan firmaların oranı bir
önceki seneye göre de düşüş göstererek yüzde 10 ile sınırlı kaldı. Sürdürülebilir
finans uygulamaları arasında iklim değişikliği ile mücadele, düşük karbon ekonomisine
geçiş, yeşil dönüşüm gibi konularda gerekli olan finansal destekler her geçen gün
yaygınlaşıyor. Yine sürdürülebilirlik konusunda kamuya açık rapor yayımlayan firmaların
toplam oranı geçen yıl yüzde 6 iken bu yıl yüzde 8 oldu.

İSO Yönetim Kurulu Başkanı Erdal Bahçıvan:
Uluslararası ticarette, sürdürülebilirlik artık önemli bir kriter
2025 İSO Sanayide Sürdürülebilirlik Eğilimi Araştırması, Türkiye'deki sanayi firmalarının
büyük bir kısmının, sürdürülebilirliği firmanın vizyonunun çok önemli
bir parçası olarak gördüğünü ortaya koyuyor. Bulgulara göre sanayi kuruluşlarımız,
sürdürülebilirliği kurumsal stratejiye entegre etme noktasında henüz başlangıç
aşamasında olsa da sürdürülebilirliği iş süreçlerine entegre ettiğini belirten
firmaların oranı bir önceki seneye göre artış göstermiş.

Bulgular, AB'ye ihracat yapan firmalarda sürdürülebilirlik bağlamındaki konuları
daha yaygın şekilde ele alındığını göstermektedir. AB'nin en önemli ihracat pazarımız
olması sanayimizin sürdürülebilirliğe eğilimini de etkilediğini gösteren
bu durum, sürdürülebilirlik bağlamında yaşanan dönüşümün uluslararası ticarette
önemli bir kriter halini aldığı görüşünü de desteklemektedir.

Bu noktada dönüşüm sürecinde sanayimizin rekabetçiliğini korumak için teknoloji
odaklı üretimin önemini bir kez daha vurgulamak istiyorum. Bu kapsamdaki yatırımlar
için ihtiyaç duyulan finansmana erişim ise kritik bir unsur. Türkiye'deki
sanayi firmalarının sürdürülebilirlik konusunda aksiyonlarını hızlandırması açısından
yasal düzenlemeler ise etkili bir araç olarak öne çıkıyor. Çok taraflı bakış
açısı ve iş birliklerinin her zamankinden daha önemli olduğu bu dönüşüm sürecinde
İSO olarak çevresel ve sosyal unsurların üretimin merkezinde yer aldığı
'sürdürülebilir üretim' yaklaşımının yaygınlaştırılması için çalışmalarımızı sürdürecek,
ülkemiz sanayisini desteklemeye devam edeceğiz.

Ipsos CCO & Türkiye ESG Lideri Yasemin Özen Gürelli:
Sürdürülebilirlik, şirketlerin iş stratejilerine henüz tam entegre değil
2025 Sanayide Sürdürülebilirlik Eğilimi Araştırması, Türkiye'deki sanayi firmalarının
sürdürülebilirliği artık şirket vizyonlarının ayrılmaz bir parçası olarak
benimsediğini gösteriyor. Pek çok firma bu alanda hedefler koyarken, sürdürülebilirliğin
iş süreçlerine ne ölçüde entegre edildiği firmalar arasında farklılık
gösteriyor. Sürdürülebilirlik birimi ve yöneticisi bulunan firmalar bu konuda
daha öne çıkıyor. Buna rağmen firmaların yalnızca dörtte biri sürdürülebilirlik
hedefi belirleyerek somut adımlar atıyor. Bu durum, sürdürülebilirliğin iş stratejilerine
tam olarak entegre edilemediğini gösteriyor.

Firmaların bu dönüşümü daha sağlam temellere oturtabilmesi için bazı temel aksiyonlara
ihtiyaç duyuluyor. Sürdürülebilirlik alanında bilgi düzeyini artırmak için
sektöre özel seminerler, atölyeler ve farkındalık kampanyaları düzenlenmesi
büyük önem taşıyor. Üst yönetimlerin sürdürülebilirlik stratejilerine daha etkin
biçimde dahil olabilmesi için liderlik eğitimlerinin yaygınlaştırılması ve yönetim
kurullarında sürdürülebilirliğin düzenli gündem maddesi kritik. Firmaların
sürdürülebilirlik hedefleri belirlemesini kolaylaştırmak adına yol gösterici
rehberlerin hazırlanması ve özellikle KOBİ'lere yönelik danışmanlık desteği sağlanması
da önemli bir ihtiyaç olarak öne çıkıyor. Ekonomik sürdürülebilirlik hedefleri
koyan firmaların teşvik edilmesi ve bu alanda uygulanan iyi örneklerin
yaygınlaştırılması da dönüşümü hızlandıran uygulamalar arasında yer alıyor. Tüm
bu öneriler hayata geçtiğinde, firmalar sadece yasal gereklilikleri karşılamakla
kalmıyor, aynı zamanda sürdürülebilirliği stratejik bir kaldıraç olarak kullanarak
rekabet avantajı elde ediyor.


-iDeal Haber Merkezi-
- twitter.com/iDealDataHaber // www.idealdata.com.tr -

Çerez Ayarları

Daha iyi, hızlı ve güvenli bir kullanım sağlamak amacıyla web sitemizde tarayıcı çerezleri kullanıyoruz. Detaylı bilgi için Çerez Aydınlatma Metni 'ni inceleyebilirsiniz.